ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

سلام
به علت فعالیت های اجتماعی که داشتم خواستگارانی داشتم که حضوری به خودم ابراز علاقه می کردن و یا خانواده هاشون تماس می گرفتن . اما به دلایل مختلف هیچ کدوم جدی نشد و این بیشتر از جانب من بود .
مثلا یا خواهر بزرگتر داشتم یا فردی که خیلی هم ابراز علاقه می کرد رومناسب زندگی نمی دیدم یا ...
کلا انقدر اهدافبندنظرانه داشتم و دارم که خیلی درگیر ماجرای ازدواج نشدم .

اما الان دو ساله به دلایل شخصی و اهدافی که داشتم ارتباطات اجتماعیم بسیار کاهش داشته و اکثرا از طریق مجازی صورت می گیره و اونهم برای مقاصد کاری که دارم . (در زمینه کامپیوتر و موبایل)

به همین دلیل در این مدت تمام خواستگارانی که داشتم همه سنتی بودند و اکثرا از نظر تحصیلات پایین تر ازخودم .
همه ی اونها رو به دلایلی رد کردم . یکی از نظر چهره و تیپ جذابیتی برام نداشت، یکی از نظر مالی خیلی پایین تر از توقع من (توقع بالایی ندارم همین که فکر کنم بتواند در آمد یه زندگی نسبی رو داشته باشه کفایت می کنه ).. یکی رو به دلایل توقعات زیادی که داشت ، یکی رو به دلیل عدم تمایل به کار کردن من در بیرون از منزل و ....... رد کردم. نا گفتهنماند موردی هم که به دلم بنشیند (به جز یک مورد) نداشتم . اونهم از بس زیادی خوشتیپ و خوش قامت بود رد کردم . من خوشتیپم اما در مقابل اون آقا کوچولو به حساب میومدم . هر چند ایشون هیچ مشکلی نداشت اما برای من تیپ مرد و هماهنگی قامت خیلی اهمیت داره .

جدیدا خواستگاری اومد که از نظر تحصیلات برابر بودیم ، از نظر اقتصادی کاملا قابل قبول بود ، اما با وجود چند جلسه رفت و آمد اصلا به دلم نمی شینند و از نظر ظاهری هم جذابیتی برام ندارند . حتی احساس می کنم تلاشی هم در این باره ندارند .

من تقریبا در مورد ایشون مطمئنم مردی نیستند که من دوست دارم . حتی در حد 50 درصد خواسته های من هم نیستند .

اما نگرانم برای ازدواج دیر شده باشه . از بس دیگران این رو بهم گوشزد می کنند .
البته این رو هم بگم من تا چند ماه دیگه به دلیل قبولی در آزمون استخدامی دولت دوباره فعالیتم در اجتماع زیاد میشه و حتی کار شخصی خودم رو هم می تونم گسترش بدم .
آیا درسته من به دلیل نگرانی از دیر شدن و بالارفتن سنم با مردی که تمایل ندارم ازدواج کنم ؟

ممنون


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.
خواهر محترم! به نظر می رسد در امرانتخاب همسر و ازدواج قدری درگیر کمال خواهی شده اید و با این فکر ممکن است موارد زیاد دیگری را نیز رد کنید. البته نباید بدون حساب و به صرف اینکه ازدواجتان دیر شده است به هر موردی بله بگویید و ازدواج کنید! خیر! زیرا در هر صورت باید فردی را انتخاب نمایید که به معیارهای ازدواج نزدیک باشد. مهمترین مسئله در ازدواج و انتخاب همسر رعایت ملاک‌های اصلی ازدواج است که در روایات نیز بر آن تأکید فراوان شده است. رعایت این معیارها ضامن اصلی سعادت و خوشبختی در ازدواج است و عدم رعایت آن عواقب سنگینی برای زوجین در پی خواهد داشت. از همین لحظه دقت کنید که عاقلانه بیندیشید که آیا او این معیارها را دارد یا خیر؟
این معیارها را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد: 
الف) معیارهای اساسی: ملاک‌هایی که حتماً آن‌ها را باید در نظر داشته باشیم تا زندگیمان توأم با سعادت باشد. در نظر نگرفتن این معیارها موجب بروز مشکلاتی در زندگی ما خواهد شد. مانند:‌ دین داری، اخلاق نیکو، شرافت خانوادگی (نجابت و پاکی)، عقل.
ب) معیارهایی که موجب کاملتر شدن زندگی ما می‌شود. این معیارها اگر رعایت شوند زندگی ما بهتر و کاملتر خواهد شد. البته این معیارها به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. از جمله این ملاک‌ها می‌توان سلامت جسم و روح، زیبایی، علم و سواد و کفو همدیگر بودن را نام برد؛ در نتیجه معیارهای دینی اسلام فقط ایمان و اخلاق نیست و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود. در صورتی که 70 یا60% از معیارهای خود را در کسی یافتید می توانید به همان اکتفا کنید و بیش از آن را با برنامه ای حساب شده و با اخلاق رفتار و ارشاداتی نیکو و صمیمانه بسازید. ضمن آن که سطح توقع خود را نباید خیلی بالا ببرید و از طرفی باید بکوشید که خود نیز زوجی نیکو، با وفا، خوش اخلاق و شایسته برای همسرتان باشید. شرایط نسبت به افراد نسبى هستند و نباید انتظار داشته باشید شخص مورد نظر شما از بالاترین حدّ آن برخوردار باشد.
در پایان توصیه می کنیم سعی کنید اشتغالات فعلی را کاهش دهید و به مسئله مهم ازدواج بپرازید و برای اینکه بتوانید تصمیم دقیقی بگیرید از مشاوره پیش از ازدواج نیز غافل نشوید.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

ملاک و معیار ازدواج